KILAVUZLUK, RÖMORKAJ VE PALAMAR TARİFESİ

 

Sizlerle 19.09.2024 tarihli ve 2187670 sayılı Bakanlık Makam Olur’u ile yayımlanmış olan Kılavuzluk ve Römorkörcülük ile Palamar Hizmetlerinin Ücretleri Hakkında Yönerge’si hakkında beraber bir analiz yapacağım.

 

Öncelikle konu olan yönergemiz etap seyri dahil kıyı tesislerinde verilen kılavuzluk, römorkaj ve palamar seferlerini dahil alır ve ek olarak Türk Boğaz’larından geçiş yapan gemilere uygulanan kılavuzluk ve römorkaj hizmetleri kapsamı dışında kalır. Türk Boğaz’larından geçiş yapacak gemilerin konu hesaplaması için bu yönerge kılavuzluk niteliği taşımayacaktır.

 

Konu yönergemiz ABD İşçi İstatisitkleri Bürosunun yayımlamış olduğu verilere dayanarak yenilenir esas kırıter ABD Doları (USD) enflasyonu oranında arttırım yapılır. Tüketici fiyat endeksinin eksi olduğu durumlarda arttırım yapılmadan önceki yılın verileri kullanılarak devam eder.

Konu yönergede verilen ücretler tek bir kılavuzluk ve tek bir römorkaj için verilen ücretler olup, palamar ücretlendirmesi bir defa gemi yanaştırırken alınmış olup gemi kalkışı için ayrı bir şekilde tahakkuk etmez. Ancak kılavuzluk ve römorkaj için aynı şey söylenemez, yanaşma ve kalkış için iki defa tahakkuk eder.

Not: Asgari römorkör sayısının üzerinde kullanılan römorkörlerin ücreti tahsil edilemez ancak gemi kaptanı tarafından talep edilmesi şeklinde gerçekleşmesi gerekir.

 

Kılavuzluk ve römorkörcülüğün başlangıç noktası için kılavuz kaptanın gemiye çıkması ve römorkörün de geminin bordasına gelmesi gerekir yine bunların gemiden ayrılması ile de sona erer. Palamar hizmeti de geminin palamar halatını vermesi ile başlar.

 

Verilmeyen hizmetin alınamayacağı gibi aynı zamanda tamamlanmamış hizmetin de ancak %50’si tahsil edilebilir.

 

Konu hizmetlerin verilmesinde belirleyeci unsur olarak gemilerin tonilato verileri dikkate alınır.

 

Türk Bayraklı gemilerin taşıdıkları yükün durumu ve taşıyıp taşımamasına bakılmaksızın bir Türk limanından gelmesi ya da Türk limanına seyir etmesi durumunda gemi “kabotaj ya da harici sınıfına geçiş yapar ve bu şekilde ücretlendirilir. Tüm ücretler hizmetin verildiği son günün TCMB döviz alış kuru üzerinden ücretlendirilip faturalandırılır.

 

Yük/Konteyner gemisi veya Kırkambar ve yolcu gemisi olup konteyner taşıması durumunda geminin fiyatlandırmasında konteyner sınıfı yer alması gerekir.

 

 

Özel kurallar, muafiyetler ve artırımlar ve indirimler

 

Türk Bayraklı gemiler %20 oranında indirime sahip olup ücretlendirilirken kabotaj/dahili sınıfta seyir yapan gemiler de kabotaj sınıfında ücretlendirmeye sahip olurken hiçbir şekilde indirimden yararlanamaz.

 

Tehlikeli yük taşıyan gemilerde %30 artırımlı zam uygulanırken yine tehlikeli yük taşıyan konteyner ve Ro-Ro, Ro-Pax gemilerde %20 artırımlı zam uygulanır.

 

Ulusal ve genel bayram günlerinde %50 artırımlı zam uygulanır, Ulusal Bayram ve tatil günlerinin Cuma günü akşamı son bulması halinde cumartesi günü de %50 artırımlı devam ederek uygulanır.

*Ordinosuz yapılan yer değiştirmelerinde ücret tahsil edilmez.

Mücbir sebeplerin yaşandığı durumlarda gemilerin kılavuzluk, römorkaj ve palamar hizmeti gibi aldığı durumlarda %50 indirimli olarak uygulanır. Örnek olarak vermem gerekirse limanda yanaşık bir halde bulunan geminin kötü hava koşullarından dolayı tahliye ya da yüklemesi tehlikeye girip açığa alınması gerektiği durumlarda uygulanacak kılavuzluk, römorkaj ve palamar hizmetinde fiyatlandırma %50 indirimli olarak uygulanmak zorundadır.

 

Gemimizin herhangi bir arızadan dolayı kendi pervanesi ile hareket edememesi ve operasyonu ile ilgili alınacak desteklerde römorkör hizmetinde %50 artırım uygulanırken, kılavuzluk hizmetinde artış yapılmadan uygulanır.

 

Kılavuzluk, römorkaj ve palamar ücretlendirmesi her limanda standart olarak ücretlendirilmiyor, bazı bölgelerde VTS’ten dolayı iki nokta arası kılavuzlu seyirler gerçekleşebiliyor bu noktalarda ETAP denen bir tarife uygulanıyor. Demirleme ve ETAP olarak dikkate alınması gerekiyor.

 

ETAP ücretlendirmesi için önemli not: Gemi iki nokta arasında kılavuzlu seyirde bulunduğunda ETAP ücretinin %35 ile mükellef olacaktır.

Demir atma ve demir alma da ETAP ücretinin %20’si olarak tahakkuk edecektir.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

LAYTIME