KONU LAYTIME DEVAM EDİYORUZ...

 KONU LAYTIME DEVAM EDİYORUZ...


Biraz uzun aradan sonra tekrardan herkese selamlar arkadaşlar.

 

Laytime konusunu en son laytime çeşitleri ile sonlandırmıştık. Şimdi bu yazımızda bu başlıkları inceleyeceğiz.

İlk başlığımız “Non-reversible laytime”

İlk yazımızda da bahsetmiştik, gündemimiz bir gemi ve bu geminin operasyonunun tamamlanması için iki aşama gerekli, yükleme ve tahliye. Her iki operasyonda da yükleme ve tahliyede geminin acentesi tarafından Statement of Facts(SOF) yani geminin yanaşma öncesi ve kalkışına kadar tüm olguların geçtiği belge hazırlanır. Bu belge geminin adeta namusudur çünkü geminin içinde olduğu ticari durumun nasıl yönetildiğini bizlerin gözleri önüne serer aynı zamanda kiralanan geminin bir süresi vardır ve bu sürenin nasıl kullanıldığını bize SOF gösterecektir. Geminin kiralamasında yükleme SOF belgesi ile tahliye SOF belgesi ayrı ayrı limanlardaki acenteleri tarafından hazırlanır. Bu konuyu tekrardan belirtmemin sebebi geminin yükleme SOF’unda zaman aşımı yaşanıp demmurage’a girmiş olduğunu varsayalım lütfen ve tahliyesinin de hızlı geçip despatch’e girdiğini varsayalım. Bu durum bize pek bir fayda sağlamayacaktır çünkü anlaşma “non-reversible laytime” üzerine kurulu olduğu için iki SOF arasında zaman alışverişi gerçekleştirilemeyecektir.

 

Reversible laytime

 

Şimdi yukarıda anlatmış olduğumuz non-reversible laytime konusunun tam tersinin c/p’de geçtiğini varsayalım burada iki SOF arasında toplam bir zaman üzerinden demmurage ya da despacth hesabına girerse yani non-reversible laytime’ın tam tersi bir konu işlenirse bu sefer reversible laytime olarak kabul edilmiş olduğunu anlayacağız. Olayı daha da spesifik bir şekilde anlatmamız gerekirse örneğin bir geminin buğday yüklemesi için 5 günü olduğunu varsayalım ve bu çalışması per weather working pwwd olarak aynı zamanda shex olarak düzenlenmiş olsun. Bu geminin Perşembe günü geldiğini ve Cumartesi günü tahliyeyi tamamlamış olduğunu dikkate alalım. Gemi bu şekilde üç gün kazanmış olur ve yine bu konu geminin tahliye limanında herhangi bir zaman aşımı yaşadığında buradan kazanmış olduğu üç günü kullanabileceğini söyleyebiliriz. Bu durumda reversible laytime olarak dikkate alınmalıdır.



Son başlığa devam edip konuyu tamamlayacağım arkadaşlar çok ısrarcısınız biliyorum ve ben de bu konuda biraz tembelim... 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KILAVUZLUK, RÖMORKAJ VE PALAMAR TARİFESİ

LAYTIME